Dobra strona internetowa – czyli jaka?

Dobra strona internetowa – czyli jaka?

Pojęcie dobra strona jest z samego założenia bardzo szerokie i mocno abstrakcyjne. Często, jakość strony zależy od indywidualnych potrzeb oraz możliwości finansowych klienta. Jako wieloletni projektant serwisów WWW mogę jednak przytoczyć kilka podstawowych zasad, którymi powinni kierować się początkujący projektanci oraz jakie klienci powinni egzekwować od swoich usługodawców.

Po pierwsze czytelność.

Strona powinna mieć menu główne założone w sposób bardzo przejrzysty tak, aby nawigacja na stronie była prosta i nie sprawiała kłopotu oglądającym ją internautom. Budowa strony ma zachęcać a nie zniechęcać do jej oglądania. Mówię tu zarówno o elementach graficznych jak i ogólnym rozplanowaniu najważniejszych jej elementów. Treści powinny być pisane czcionką, która nie będzie męczyć oczu. Jeśli jednak zdarzy się fakt, że indywidualny projekt graficzny zakłada użycie nietypowych czcionek to powinny mieć one przynajmniej odpowiednią wielkość. Efekty graficzne powinny być zrównoważone z treścią, którą ma przekazywać strona. Nie mówię tutaj o jakimkolwiek ograniczaniu możliwości graficznego przekazu, ale kiedy mnóstwo animacji flaszowych jedna po drugiej ładuje mi się na komputer i czekam kilkadziesiąt sekund żeby zobaczyć po ile firma drukuje wizytówki to uważam to właśnie za zasadę przerostu formy nad treścią. Kiedyś zdarzyło mi się, że po wejściu na stronę zespołu muzycznego musiałem przebrnąć przez blisko 5 minutowe intro – nagranie zespołu podczas akcji na imprezie weselnej. Ja dałem radę, bo musiałem – ilu animacja zniechęciła, tego się pewnie nie dowiemy…

Optymalizacja

W dobie pozycjonowania stron wydawałoby się powszechny standard. A przynajmniej powinien to być standard. Strona zbudowana według założeń walidacji W3C zdecydowanie inaczej, lepiej przyjmuje się w wyszukiwarce Google. Błędy walidacji nie pozwalają często na swobodną wędrówkę robotów sieciowych na stronie. Ponadto budując stronę internetową warto wypytać klienta czy zamierza ją pozycjonować i ewentualnie doradzić zmianę zawartości oferty pod kątem słów kluczowych. Warto pomyśleć, aby odpowiednie słowa znalazły się na postronkach a te były nazwane zgodnie ze docelowym zamierzeniem pozycjonowania.

Promocja.

Ostatni element, ale jakże ważny. Pozostawienie strony samej sobie to zdecydowanie zmarnowanie pieniędzy, jeśli chodzi o środki przeznaczone na jej tworzenie. Dziś w gąszczu Internetu strona bez odpowiednich zabiegów promocyjnych pozostanie wręcz niezauważalna. Dlatego na początku należy szybko zadbać o jej indeksację w googlu. Potem warto spróbować reklamy na formach tematycznych za pomocą dodawania linków do naszej strony. Pomoce są portale w stylu golden Line czy Facebook. Umieszczenie tam linka daje spore korzyści dla naszej strony. Kiedy już te trzy podstawowe elementy mamy spełnione gwarantuję, że nasza strona przynajmniej w 70% spełnia obecnie przyjęte na rynku normy w zasadzie kreacji i promocji stron WWW a my możemy się szczycić mianem początkującego webmastera. Powodzenia w dalszej przygodzie przy tej ciekawej zabawie, jaką jest tworzenie stron.

Dodaj komentarz