Co i jak wyczytać ze statystyk Google?

Zastosowanie nowych technologii w edukacji wczesnoszkolnej

Żeby wiedzieć więcej o prowadzonej przez siebie stronie internetowej, trzeba też zwracać baczną uwagę na jej statystyki. Dzięki temu można sprawdzić, jak wiele osób na nią wchodzi, jak dużo czasu one na niej spędzają, czy użytkownicy ci wracają na stronę, czy też może odrzucają ją już po pierwszym wejściu. Do dyspozycji ma się różnego rodzaju statystki, ale kluczem do tego, aby uczynić z nich pożytek, jest ich właściwa interpretacja. Warto wiedzieć, jak powinno się to robić, ponieważ odpowiednie odczytanie danych z Google Analytics jest bardzo przydatną umiejętnością.

Patrz na cel

Przede wszystkim jednak zanim rozpocznie się przeglądanie danych dostarczonych przez Google dla określonej strony internetowej, trzeba wziąć pod uwagę cel prowadzenia danej strony internetowej. Każda witryna ma określone zadania do spełnienia: jedne z nich pełnią funkcje reklamowe, inne z kolei mają spowodować zarejestrowanie się na stronie, w przypadku sklepów internetowych odgórnym celem jest nakłonienie klientów do kupna towarów. Bez jasno określonego celu nie będzie można dokonać właściwej interpretacji, wyciągnięte bez tego wnioski mogą okazać się bezwartościowe.

Do dyspozycji w Google Analytics jest bardzo dużo różnych parametrów, jedne z nich są bardzo ważne, inne mniej, więc konieczna jest też wiedza na temat tego, na które z nich powinno zwracać się największą uwagę. Jak zostało już wcześniej wskazane, najważniejsze jest zorientowanie na cel oraz jego realizacja. Konwersja na cel, ponieważ tak właśnie mówi się o niej w kontekście stron internetowych, ma za zadanie mierzyć to, czy strona spełnia dobrze swoje zadania. Jeśli celem strony jest kliknięcie przez użytkownika w reklamę czy też pobranie plików lub konkretna liczba odwiedzin, można dzięki odpowiedniej analizie statystyk sprawdzić, jak cele te są realizowane.

Jakie statystyki brać pod uwagę?

Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym statystykom, które każdy właściciel strony powinien brać pod uwagę, jeśli chce, aby jak najlepiej spełniała ona postawione przed nią zadania.

Liczba odsłona strony

Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać się, że im większa liczba odsłon strony przez jednego użytkownika, tym lepiej, to jednak nie jest to takie proste w interpretacji. Duża liczba kliknięć na adres strony może świadczyć o niej pozytywnie, ponieważ wchodzi na nią wiele osób, ale też od razu mogą one z niej wychodzić, więc trzeba ten parametr powiązać z liczba odrzuceń strony, a końcowo z jej treścią, która może nie odpowiadać użytkownikom. Dodatkowo duża liczba odsłon może świadczyć o tym, że użytkownik nie może znaleźć na stronie tego, czego potrzebuje, więc często ją otwiera, ale też i zamyka. Niemniej jednak parametr ten jest miarodajny, na przykład wtedy, gdy celem strony jest określona liczba odsłonięć w celach reklamowych.

Czas spędzony na stronie

Czas spędzony przez użytkownika na stronie powinien być wartością zawsze rozpatrywaną wraz z liczbą odsłon, ponieważ jedni użytkownicy spędzają na stronie za jednym razem więcej czasu, inni z kolei wchodzą na nią na krócej, ale też częściej. Kwestia czasu powiązana jest z treścią strony, na przykład gdy znajdują się na niej filmy, gry, ciekawe informacje, parametr ten określa, czy są one atrakcyjne dla użytkowników, jeśli spędzają oni na stronie swój czas bez przerw. Nie należy jednak uważać, że im dłuższy czas, tym lepiej. Na stronach, których celem jest szybkie nakłonienie użytkownika do założenia konta czy zrobienia zakupów, może nie być to pozytywny wskaźnik.

Wejścia i odrzucenia strony

W przypadku tych dwóch parametrów mamy do czynienia z zupełnie innymi motywacjami użytkowników. W pierwszym przypadku po prostu wychodzą oni ze strony wtedy, gdy zrobią na niej to, co mieli zamiar zrobić. W przypadku drugim strona jest przez nich zamykana od razu po jej otwarciu, bez zagłębiania się w jej treść. Ta sytuacja nie jest pożądana zawsze, lecz w przypadku stron przekierowujących na inne witryny świadczy o ich skuteczności. Liczby te należy interpretować w powiązaniu z czasem przebywania użytkowników na stronie.

Użytkownicy powracający

Użytkownik wracający na stronę jest użytkownikiem bardziej lojalnym, co ma kluczowe znaczenie wtedy, gdy celem strony jest reklama lub wtedy, gdy ma się do czynienia ze sklepem internetowym. Na pewno wysoka liczba powracających użytkowników świadczy o stronie dobrze, ale tylko wtedy, gdy przebywają oni na niej przez dłuższy czas.

Potęga analizy statystyk

To tylko kilka najważniejszych parametrów, na które powinno się zwracać uwagę. Należy je rozpatrywać w kontekście celu strony oraz jej treści, ponieważ to ona jest tym, co użytkowników na stronę przyciąga lub od niej odpycha. Zatem i poszczególne treści muszą być brane pod analizę, ponieważ niektóre z nich mogą nie interesować użytkowników, inne z kolei cieszyć się dużym powodzeniem. Dzięki właściwej interpretacji statystyk Google Analytics będzie można znacznie usprawnić działanie strony, spowodować, że będzie ona bardziej konkurencyjna oraz ciekawa, a tym samym będzie dobrze spełniać założone cele.

Dodaj komentarz